Полезна информация за плаването с яхта за първи път. Какво трябва да знаем? Какво да вземем? Как протича плаването?
Ще плавате за пръв път? Чудите се какво точно ще ви се случи и как да се подготвите? Тази статия ще се опита да ви разкаже повече за предстоящото ви приключение.
Плаването с ветроходна яхта е свобода! То позволява да откриете нови места и да се върнете на любими познати такива със силата на вятъра и обаянието на морската шир. С яхтата може да посетите диви плажове и заливи, достъпни само по вода, както и живописни градове и села с обособени пристани. С яхтата можете да плажувате „където ви видят очите“ и да гледате всеки залез на различно място. Яхтата ви дава нова гледна точка към местата, които посещавате – наблюдавате ги от морето към брега, което прави гледките разнообразни и колоритни. Гледайки морето от брега, винаги виждате една и съща гледка, а от яхтата всеки бряг, залив и село изглеждат различно. От туристическа гледна точка, плаването е прекрасен начин да посетите много места, някои от които достъпни само по вода, със собствена програма и ритъм, независещи от ежедневно събиране на багаж, товарене в кола, търсене на паркомясто, съобразяване с разписание на фериботи или самолети и часове за чекиране и напускане на хотел. Най-вече плаването с яхта е най-добрия начин да се почувствате близо до морето като това дали ще влизате във водата или не е въпрос на личен избор и комфорт на всеки. Яхтения живот, разбира се, има своите специфики, с които по време на първото плаване ще свикнете лесно.
Плаването
Всички плавания се случват в рамките на една седмица от събота до събота. Качваме се на лодката събота следобед между 15:00 и 17:00 часа, което ни осигурява достатъчно време да се придвижим до пристанището на отплаване след края на работния ден в петък. Напускаме лодката следващата събота сутрин, обикновено до 9:00 сутринта. Имайте предвид този график при правене на резервации за самолетни билети, престой в хотели преди/след плаване и т.н.
Обикновено деня на яхта протича по следния начин:
Сатаване в произволно за всеки време и обичайните закуска, кафе и сутрешни занимания.
По-ранобудните имат време и да се разходят по уличките или пътечките в околността.
След кратък брифинг за предстоящите дестинации се подготвяме за отплаване, като привеждаме яхтата в готовност и заемаме позиции за подпомагане на отплаването. Предвидения преход за деня го разделяме като спираме в някой от многото красиви заливи за плуване, шнорхелинг и обедна почивка.
След това се отправяме към мястото за нощуване, като се възползваме от следобедния бриз и ветроходстваме. Всеки, който желае може да участва, като вдига и настройва платната, работи с въжетата и дори управлява яхтата по зададен курс.
Приставаме на мястото за пренощуване в залив на котва или пристанище. По време на маневрата за приставане екипажа работи с въжетата, котвата и кранците (балонни предпазни средства за корпуса на яхтата срещу одраскване), за което е инструктиран предварително.
След приключване на приставането, идва време за опознаване на новото място, разходки, пазаруване, плуване или почивка.
Вечерята може да е с приготвена от екипажа храна на борда на яхтата или да се посети някой от изпитаните от нас добри ресторанти.
Какво представлява яхтата и животът на лодка?
Лодката се състои от няколко двойни каюти, общо помещение вътре в лодката (кают компания) с кухненски бокс и голяма маса със сепаре, минимум две бани с тоалетна и маса със сепарета отвън (кокпит), където най-често стои екипажа по време на ход. Каютите са нашите стаи, повечето яхти имат 3 каюти двойни легла тип „спалня“ и една с двуетажни единични легла, а катамараните обикновено имат 4 каюти с двойни легла. (попитайте ни за спецификите на лодката, с която ще плавате вие). Кухненският бокс разполага с всичко необходимо, за да приготвяме всякаква храна на борда – хладилник, газови котлони и фурна, мивка, посуда за готвене и сервиране. Каютите разполагат с чаршафи, одеала и кърпи.
Яхтата ще бъде нашият дом по време на плаването. Както всеки дом, за неговото състояние се грижат обитателите му. Наша обща отговорност е да го поддържаме чист и подреден, така че да се чувстваме комфортно в него. Това включва съвсем обичайни дейности и хигиенни навици: прибиране на личните вещи, редовно миене и прибиране на съдовете, прибиране на храни и напитки в хладилник, шкафове и други пространства за съхранение, редовно изхвърляне на боклука, когато се намираме на място, което го позволява.
Когато лодката е на ход, тя се клати и често има страничен наклон (т.нар. „крен“). Това е нормално за ветроходството, но е необичайно усещане в началото за хора, които не са плавали досега. Трябва да се има предвид, че това странично накланяне на лодката води до изпадане и търкаляне на неприбрани предмети. Преди отплаване трябва да се огледа общото помещение и всеки да се увери, че няма лични вещи в каютата, които ги грози опасност от падане и разпиляване, разливане, счупване и т.н. Особено внимание трябва да обръщат рибарите на прилежно прибиране на своите принадлежности, тъй като случайно изпаднала кукичка може да причини неприятни наранявания. Придвижването на членове на екипажа повреме на ход на крен трябва да се случва с изключително внимание, придържане към части от лодката и следвайки инструкциите на вашия капитан.
Пространството
Яхтата е дълга обичайно между 13 и 16 метра и широка около 4-5 м. Въпреки, че всички възможни пространства в яхтата са усвоени, мястото е лимитирано и е добра идея да не прекаляваме с количеството багаж, който носим. Това, разбира се, не означава да се лишите от необходими вещи или пък от любимите 1-2 рокли/ризи, но може би нямате нужда от 15 рокли и толкова чанти и обувки 😉 Пресата за коса и ютията няма да са ви особено полезни, тъй като захранването на лодката е 12 V и само в някои пристанища има възможност за връзване към 220 V. Същото важи за яйцеварка, електрическа кана и блендера.
Препоръчително е да съберете багажа си в меки сакове / раници или чанти, а не в куфар с колелца, тъй като няма да има къде да приберете куфара и рискувате да се наложи да делите леглото си с него. Всяка каюта има малки гардеробчета и рафтове, но имайте предвид, че пространството покрай леглата в каютите е силно ограничено. Накратко: помислете два пъти за по-обемистите ви вещи. За домакинските уреди, най-добре първо ни попитайте, защото е доста вероятно лодката да е оборудвана или пък да не предоставя условия за използване.
Вода
Яхтите са оборудвани с два големи танка за прясна вода, с които работи кухненската мивка и баните. Въпреки това, сладката вода е лимитиран ресурс и трябва да се има предвид, когато се мият чинии и когато се къпем. Иначе казано спирайте кранчето, докато сапунисвате чаша, чиния или пък себе си 🙂 Повечето пристанища предлагат условия за допълване на резервоарите с прясна вода, но тази услуга се заплаща и не е включена в нашата цена. Ние поемаме първоначалното напълване на резервоарите.
Ток
Яхтите, подобно на кемперите, имат отделен кръг захранване за помещенията за живот. За зареждането на този кръг се грижат соларни панели и двигателя, когато се движим на мотор. Изводите за зареждане работят на 12 волта. Някои яхти имат инвертори, но това е по-скоро рядкост (попитайте ни конкретно за вашата). Ние разполагаме с няколко зарядни с USB и Type С изводи, но е добра идея да вземете зарядното от запалката на вашата кола, ако имате такова. Носете си кабел за зареждане на вашите устройства. Някои пристанища имат условия за включване към 220 V мрежа, но не можем да гарантираме дали ще има свободно място на пристана за нашата яхта на тези места, така че препоръчваме да сте максимално независими откъм нужда от 220 V ток.
Храна
Изхранването на лодката зависи изцяло от екипажа и неговите предпочитания. Възможностите са две: приготвяне на храна на борда с предварително закупени провизии или посещение на ресторанти, кафенета и пекарни в градчетата и селата по маршрута на плаване. Кое от двете ще вземе превез в изхранването изцяло зависи от предпочитанията на гостите. Добра идея е да има някакви провизии на борда за леки закуски и в случаите, когато правим почивка на плаж, където няма заведения. Всеобща практика е разноските на капитана за храна да бъдат покрити от екипажа.
Обикновено екипажите правят по-голям първоначален пазар като това може да се случи както от България, така и в града на отплаване непосредствено преди качване на лодката. В доста случаи романтичните живописни градчета, които посещаваме, нямат богат асортимент в селския хоремаг, затова е добре от там да попълваме само липси в долапа с продукти.
Гориво
В някои дни условията може да не позволяват плаване на платна и тогава ще се придвижваме на двигател. Той работи задължително и при отплаване, приставане и маневриране в пристанища. Горивото, което ще използваме не е включено в цената и се заплаща накрая на пътешествието. Лодката е с пълен резервоар при първоначално отплаване и накрая на плаването допълваме изразходеното количество. Разходът на гориво може да варира много в зависимост от условията и желанията на групата. Например, ако групата държи да посети дадено място, а вятърът не позволява плаване на този курс на платна, това означава, че ще трябва да използваме двигател и ще повишим разхода. Попринцип разходът не е плашеща сума и обикновено е между 60 и 150 Евро за лодката за седмица и се разпределя поравно между членовете на екипажа.
Метеорологични условия
Морето е прекрасно, успокояващо и живописно, но също така може да бъде сурово. Природата е по-силна от нас и нашите капитани отлично знаят това. Основната задача на един капитан е да осигури на първо място безопасността на екипажа и лодката, което понякога може да означава промяна в първоначалния план, пропускане на „атракциони“ по пътя, преждевременно прибиране в пристанище или по-дълъг престой на сигурен пристан. Решението на капитана не подлежи на обсъждане и коментар, то има за цел да осигури вашия комфорт и безопасност. Затова и плаванията ни нямат конкретен график и програма: тя се решава ден за ден след справка с последните и най-актуални метеорологични прогнози. Разбира се, когато условията са благоприятни, капитанът ще се съобрази с вашето желание за активности и дестинации. Той ще прецени какви опции предлагат условията за периода на вашето плаване и ще ви ги предложи, за да може групата да обсъди и реши как оптимално да прекара своята почивка.
Резервация, плащане и канселиране
За да резервираме лодка и да ангажираме капитан за вашето плаване, трябва да получим авансово плащане в размер на 50% от цената, която сте получили в нашата оферта. Не отлагайте резервацията за последния момент, тъй като ще бъдете ограничени откъм избора на яхта и да не получите най-добрата ценова оферта. Добра практика е да резервирате лодка в началото на годината (януари-март) за летния сезон в същата година. Често редовните ни клиенти резервират от предходния сезон.
Пълното заплащане на плаването трябва да получм най-късно месец преди стартовата дата.
Ако се наложи канселиране на плаването, условията при които може да се случи варират в зависимост от различни фактори като оставащо време преди плаването, период от сезона, конкретната лодка, която е резервирана. Попитайте ни за условията във вашия случай.
Депозит
При наем на лодка се изисква заплащане на депозит, който се блокира от кредитна карта на клиента. Той варира според модела на лодката, но най-често е в размер между 2000 и 3500 евро и се възстановява, ако лодката бъде върната в състоянието, в което е взета. При козметични повреди и загуби на оборудване или други нередности, в следствие на човешко невнимание, се удържат пари за ремонт от този депозит. Сумата се определя при оглед преди напускане на лодката и се поема от екипажа. Капитанът не поема разходи по повреди. Удържа се депозит за повреди от рода на: счупена тоалетна, повреди по корпуса, липсващи въжета и кранци. Кухненската посуда е консуматив и няма да ви бъде удържан депозит за счупена чаша, но все пак е добра идея да не произвеждаме счупени стъкла на борда.
Какво да взема
Предложеният списък не претендира за изчерпателност, но е добра отправна точка за това какви пронадлежности могат да ви бъдат необходими и полезни при плаване. Както споменахме по-горе, важно е багажът ви да бъде в мека чанта, сак или раница, а не в твърд куфар с колелца.
-
Слънчеви очила
-
Шапка с козирка или с периферия
-
Дълъг панталон
-
Леко ветроустойчиво яке
-
Лятна връхна дреха с дълъг ръкав
-
Ликра с UV защита
-
Бански 🙂
-
Любимата лятна рокля / пола / риза
-
Обувки с немаркираща (бяла) подметка за ползване САМО на яхтата
-
Маратонки / кецове за разходки по сушата
-
Джапанки / сандали
-
Аква обувки за плуване (предпазват от настъпване на остри камъни и морски таралежи)
-
Малка чанта/раница за разходки по брега
-
Четиво
-
Музика – offline playlist с музиката, която харесвате
-
Челник/фенер
-
Медикаменти според личните ви нужди
-
Слънцезащитен крем
-
Сапун/Шампоан
-
Плажна кърпа
-
Кабели за зареждане на устройства
-
Фотоапарат
-
Спален чувал, ако искате да спите под звездите
При плаване в по-студени периоди от годината, например след 15 октомври и преди юни месец, освен горните предмети, вземете си още:
-
Плътна шапка, предпазваща от студен вятър
-
Термо бельо или блуза с дълъг ръкав и клин
- Полар / суичър
-
Ветроустойчив панталон
-
Ветроустойчив панталон
-
Плътни чорапи
-
Затворени обувки с бяла подметка
-
Ръкавици
-
Бъфче
-
Яке с термоизолация (пухенка)